De beste bussen om om te bouwen naar camper

De beste bus voor je camper: Complete matenlijst

Het kiezen van de beste bus voor je camper is overweldigend, vooral als je nog niet alle bussen kent en weet waar je rekening mee moet houden. Wij maken het makkelijker met een uitgebreide busmatenlijst, belangrijke kooptips en een praktische checklist.

Kies de beste bus voor jouw camperbouw

Als je zelf een camper gaat bouwen, is het belangrijk om een bus te kiezen die past bij jouw wensen. Belangrijke factoren zijn het formaat van de bus, je beschikbare budget en de bijkomende kosten van de aanschaf, maar ook het (rij)comfort en je bestemming. Zorg ervoor dat je verschillende (camper)bussen uitprobeert om de ruimte te ervaren en te voelen hoe ze rijden. Bedenk wat je nodig hebt om op je bestemming te komen, zoals genoeg vermogen om een berg op te rijden of misschien wel 4wheel drive. Zodra je weet welke bussen aan jouw wensen voldoen, is het verstandig om je daarin verder te verdiepen, zoals eventuele veelvoorkomende gebreken en de gangbare prijs. Als je klaar bent om te kopen, neem dan iemand mee met verstand van zaken en/of laat een aankoopkeuring uitvoeren.

De juiste grootte kiezen voor je bus

De meest geschikte bus voor je camper

Bestelbussen vind je in allerlei merken, maar ook in uitvoeringen. De hoogte wordt aangeduid ‘H’ en de lengte met ‘L’. Hoe hoger het cijfer hoe hoger of langer de bus is. Zo heb je H1, H2, H3 en zelfs enkele H4 uitvoeringen. In de lengte vind je L1, L2, L3, L4 en zelfs L5. Maar, let op: niet elke L2H2 is hetzelfde. De afmetingen van bijvoorbeeld een Ducato L2H2 verschillen met die van een Crafter L2H2.

De inrichting heeft de meeste invloed op de grootte van je bus

Uiteraard maakt het uit wat je allemaal in je bus wilt bouwen en hoe efficiënt je die kunt indelen. Een kleine bus, zoals een VW Transporter, is lekker knus en handig als je een compact interieur wilt. Maar, als je wat meer wensen hebt, dan kom je al snel uit op een medium bus met lengte 2. En wil je meer luxe, zoals bijvoorbeeld een douche, dan kom je al snel uit op een bus met een lengte 3 of 4. De stelregel is; hoe meer comfort en gemak, hoe groter je bus.

De invloed van het aantal zitplaatsen

De meeste bestelbussen hebben 2 zitplaatsen of 3 zitplaatsen (met een bankje voorin). Als je met meer personen wilt reizen, heb je dus extra zitplekken nodig en dit neemt ruimte in. Houd niet alleen rekening met meer zitplekken, maar ook met extra bedden en bagage. En dat betekent al snel een grotere bus.

De best bus voor een hogere stahoogte in je camper

Denk ook aan de stahoogte van je camper, vooral als je wat langer bent of meerdere bedden boven elkaar wilt bouwen. De beste bussen met een hogere stahoogte zijn:

  • Peugeot Boxer L3/L4 H3
  • Fiat Ducato L3/L4 H3
  • Citroën Jumper L3/L4 H3
  • Mercedes Sprinter met achterwielaandrijving L3/L4 H3
  • Ford Transit met voorwielaandrijving L2/L3 H3
  • Iveco Daily L2L H3
  • Renault Master met voorwielaandrijving L2H3
  • Opel Movano L2 H3
  • Volkswagen Crafter L4/L5 H4
  • MAN TGE L4/L5 H3

Wat is de beste bus voor een camper?

Er is niet één bus de beste bus voor een camper. Wel zijn er een aantal bussen populair zoals de Peugeot Boxer, Fiat Ducato, Mercedes Sprinter en de volkswagen transporter. Voor deze bussen zijn dan ook de meeste standaard camperonderdelen te krijgen zoals door de RDW goedgekeurde draaiplateaus, muggenhor voor in de schuifeur, dakraamconverters en hefdaken.

Hieronder vind je een lijst met de meest populaire bussen om om te bouwen naar camper in Europa. Verdeeld van kleine campers, lekker wendbaar en knus. Medium bestelbussen, deze passen nog net in een parkeervak en de grotere bussen.

Kleine bussen om om te bouwen naar camper

  • Citroën Jumpy L1/L2/L3
  • Fiat Talento L1/L2
  • Ford Transit Custom L1/L2
  • Mercedes Vito L1/L2/L3
  • Nissan NV 300 L1/L2
  • Opel Vivaro L1/L2/L3
  • Peugeot Expert L1/L2/L3
  • Renault Trafic L1/L2
  • Toyota Pro Ace L1/L2/L3
  • Volkswagen Transporter L1/L2

Bestelbussen passen in een parkeervak

  • Citroën Relay/Jumper L1/L2/L3
  • Fiat Ducato L1/L2/L3
  • Ford Transit L2/ L3
  • Hyundai H350 L1
  • Iveco Daily L1L2/L2L
  • MAN TGE L3
  • Maxus EV80
  • Mercedes Sprinter LL2
  • Nissan NV 400 L1/L2
  • Opel Movano L1/L2
  • Peugeot Boxer L1L2/L3
  • Renault Master L1/L2
  • Volkswagen Crafter L1L2/L3

Grote bussen geschikt voor een camper

  • Citroën Relay/Jumper L4
  • Fiat Ducato L4
  • Ford Transit L4
  • Hyundai H350 L2
  • Iveco Daily L3/L3L
  • MAN TGE L4/L5
  • Mercedes Sprinter L3/L4
  • Nissan NV 400 L3
  • Opel Movano L3
  • Peugeot Boxer L4
  • Renault Master L3/L4
  • Volkswagen Crafter L3/L4/L5

Onze ervaring met de meest populaire bussen om om te bouwen naar camper

Peugeot Boxer, Fiat Ducato en Citroën Jumper

De beste bussen om om te bouwen naar camper

De Boxer, Ducato en Jumper zijn vrijwel identiek. Ze hebben een meer vierkante vorm dan de rondere Sprinter of Crafter, wat het bouwen makkelijker maakt en voor wat meer ruimte zorgt. Bij de H3-variant is de laadruimte maar liefst 217 cm hoog, ideaal voor wie extra hoogte nodig heeft. Deze bussen zijn ook perfect voor dwarsliggers ;). Als je een bed tussen de spanten maakt, heb je een lengte van ongeveer 190 cm, wat natuurlijk een hoop ruimte bespaart. Een groot voordeel is dat deze modellen zo populair zijn voor camperbouw, waardoor er veel standaardproducten beschikbaar zijn, zoals muggenhorren, interieurpanelen en dakraamconverters die precies in de ribbels passen. Bovendien hebben ze een lage instap zonder drempel.

Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter, MAN TGE

beste bus voor camper ombouw

De Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter en MAN TGE hebben een elegante, ronde vorm die een authentiek busgevoel geeft. Daar lever je wel ruimte voor in vergeleken met de Ducato of Boxer. Daar staat dan wel weer tegenover dat velen deze bussen comfortabeler vinden rijden, met name de Mercedes Sprinter. Bovendien staat de Sprinter bekend om zijn betrouwbaarheid en lange levensduur. Eventuele onderdelen voor onderhoud en reparatie zijn gemakkelijk te vinden. Wel is het zo dat de Sprinter duurder in aanschaf is.

Volkswagen Transporter

De klassieker! Met meer dan 70 jaar geschiedenis is de Volkswagen Transporter een echt icoon en nog altijd een topfavoriet onder camperbouwers, en dat is niet zonder reden. Deze bus is super betrouwbaar, heeft een mooie ronde busvorm, en omdat hij al zo lang populair is als camper, zijn er volop onderdelen beschikbaar. Of je nu een hefdak, inzetpanelen, of draaiplateaus voor de voorstoelen zoekt, voor de Transporter is alles te vinden.

Fort Transit Custom

beste bus voor camper ombouw

De Ford Transit Custom heeft super veel potentie voor een mooie en unieke camper. Hij heeft wat meer ruimte dan de Transporter en met pasvormramen kun je een mooi open gevoel creëren omdat die in een mooie schuine lijn doorlopen. Toch brengt de ombouw van de Transit Custom ook uitdagingen met zich mee, door de complexe vorm met variërende spantdiktes en schuine ramen, wat het timmerwerk lastig maakt. En de knalgele scharnieren die de deur openhouden zitten mega in de weg en zijn niet zo mooi. Dus daar wil je waarschijnlijk wat anders op verzinnen.

Wat zijn de kosten van je bus?

Weeg de verdeling van je budget over de bus en de ombouw naar camper goed af. Het is zonde om een mooi en kostenrijk camperinterieur in een bus te bouwen die al bijna afgeschreven is. Om een goede verdeling te maken, lees ons artikel over de kosten voor het bouwen van een camper.

Houd rekening met deze bijkomende kosten

Veel verkopers van bestelbussen adverteren met de prijs exclusief BTW en exclusief BPM. Bij de prijs komt dan nog 21% BTW bij. De BPM is een belasting voor personenauto’s en motorrijwielen. De kans is groot dat je voor jouw bus direct bij aanschaf en/of na het omkeuren naar camper BPM aangifte moet doen. De hoogte is afhankelijk van de cataloguswaarde, de leeftijd en eventuele schade. Dit kan een paar honderd euro zijn, maar ook een paar duizend. Geen zorgen, we schreven een verhelderend artikel over het betalen van BPM voor je camper.

Afwegingen van de kilometerstand en het bouwjaar

Een bus met een hogere kilometerstand is vaak goedkoper, maar kan ook meer slijtage vertonen en sneller toe zijn aan grotere, kostbare reparaties. Aan de andere kant, als de bus goed is onderhouden, kan zelfs een oudere bus met veel kilometers nog steeds betrouwbaar zijn. Een goed bijgehouden onderhoudshistorie is hierbij een positief teken.

Het bouwjaar is ook bepalend voor de prijs van een bus: Oudere bussen zijn meestal goedkoper, maar je loopt het risico op moeilijker te vinden onderdelen bij reparaties en heb je te maken met beperkingen door emissiezones.

Kortom, bij het kiezen van een bus moet je goed afwegen wat voor jou belangrijker is: een lagere aanschafprijs of minder risico op toekomstige kosten.

Belangrijke aandachtspunten voor het kopen van je perfecte bus

Aandachtspunt 1: Gewicht

Met een B-rijbewijs mag je niet rijden in een camper die meer dan 3500 kg weegt. Let op! Dit is inclusief je bagage. Daarnaast mag je camper niet meer wegen dan de technische maximummassa; dit is het
gewicht dat je bestelbus technisch gezien maximaal kan dragen. Dit ligt meestal tussen de
3850 en 4250 kg. Dan heb je nog te maken met de ‘massa rijklaar’. Dit is het gewicht van je camper met een brandstoftank die voor 90% gevuld is, plus 75 kg (voor de bestuurder), en indien aanwezig: een reservewiel, een gastank die voor 90% gevuld is, en een schoonwatertank die voor 90% gevuld is. Het is van belang dat de massa rijklaar onder de technische maximummassa van je camperbus blijft, anders wordt je camper afgekeurd bij de keuring.

Aandachtspunt 2: Ombouwregels en andere eisen en wetgeving voor je camper

Het goede nieuws is dat je in Nederland als zelfbouwer echt heel veel zelf mag doen, maar zorg er wel voor dat je op de hoogte bent van de eisen en regelgeving rondom het ombouwen van een bus naar camper.

De RDW is één van de drie instanties die eisen stelt aan je camperinrichting als je deze wilt omkeuren naar camper. Als je in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief van de wegenbelasting, moet je ook voldoen aan de aanvullende eisen van de belastingdienst. Vergeet daarnaast niet te checken welke eisen je verzekeraar stelt.

En dan zijn er nog algemene regels voor personenauto’s, waar een kampeervoertuig ook onder valt en voor bestelbussen, waar je mee te maken hebt als je bus nog niet omgekeurd is naar camper. Met name met de regelgeving rondom (extra) zitplaatsen en het derde remlicht gaat het nog wel eens mis. Oh. En als je dan toch lekker aan het researchen bent, check even de APV van je gemeente (en of ze handhaven) als jij je camper op straat of op je oprit wilt parkeren.

Checklist voor het kopen van de meest geschikte bus voor jouw camperbouw

Voorbereiding en wensen

  • Budget: Bepaal je budget voor zowel de aankoop van de bus als de ombouw tot camper.
  • Grootte en indeling: Bepaal de grootte, lengte en hoogte van je bus.
  • Voorkeuren: Ik heb bepaald welke busmodellen ik mooi vind, passen bij mijn bouwplan en comfortabel vind rijden.
  • Inbouwregels: Ik ben op de hoogte van de inbouwregels en ik weet dat mijn camperbouwplan haalbaar is in de bus van mijn keuze.
  • Specificaties: Ik heb mijn wensen helder met betrekking tot vermogen, 4-wheeldrive, kilometerstand, bouwjaar en emissiezone.

Onderzoek en waardebepaling

  • Gebreken en duurzaamheid: Ik heb onderzoek gedaan naar de veelvoorkomende gebreken en de verwachte levensduur van het bustype dat ik op het oog heb.
  • Marktwaarde: Ik heb de marktwaarde van de bus, zowel nieuw als tweedehands, onderzocht en ben op de hoogte van de gangbare prijzen.
  • Advertentie opslaan: Ik heb de advertentie van de bus opgeslagen voor naslagwerk, zodat ik altijd kan terugkijken op de details na de koop.

Financiële planning

  • Budget: Ik heb een duidelijk budget vastgesteld voor zowel de aanschaf van de bus als de camperombouw, inclusief onderhoudskosten, verzekering, belasting, stalling en andere verwachte kosten.
  • Kostenberekening: Ik weet exact wat de bus gaat kosten, inclusief BTW, BPM, en andere bijkomende kosten.

Technische controle en proefrit

  • Proefrit: Ik heb een uitgebreide proefrit gedaan om het rijcomfort en de technische staat van de bus te beoordelen.
  • Expert: De bus is bekeken door iemand die verstand van auto’s heeft en eventuele gebreken kan ontdekken.
  • Aankoopkeuring: Ik heb een professionele aankoopkeuring laten uitvoeren om een objectief oordeel te krijgen over de staat van de bus.

Verleden en onderhoud

  • Geschiedenis: Ik ben op de hoogte van het verleden van de bus en heb de onderhoudshistorie bekeken.
  • Advertentie vergelijken: Ik heb gecontroleerd of de informatie in de advertentie overeenkomt met wat ik in werkelijkheid aantref bij de bus.
  • Defecten en schade: Ik heb vragen gesteld over eventuele defecten of schade, en ervoor gezorgd dat antwoorden hierover in de koopovereenkomst zijn vastgelegd.

Afspraken en documentatie

  • Reparatieafspraken: Ik heb duidelijke afspraken gemaakt over eventuele verbeterpunten of aanpassingen die de verkoper zal uitvoeren, en deze afspraken zijn vastgelegd in de koopovereenkomst.
  • Koopovereenkomst: Er is een koopovereenkomst opgesteld waarin de gegevens van de bus, de verkoper, mijzelf en de gemaakte afspraken zijn opgenomen, inclusief opleverdatum, garantie en andere belangrijke punten. Een modelovereenkomst vind je hier.

Verzekering en schorsing

  • Verzekering of schorsing: Ik heb de bus laten schorsen als ik er niet direct mee ga rijden, of ik heb de verzekering geregeld en begrijp de voorwaarden ervan. Let op eventuele opzegtermijnen of een verplichting van een camperverzerkering bij dezelfde verzekeraar moeten aflsuiten bij het aflsuiten van een ombouwverzekering.

Bonustip: Bedenk wat de belangrijkste eisen voor jouw bus zijn

  • Je hebt je eisenlijst opgesteld: Een groene bus, met een zijraam, een dubbele schuifdeur die 140 pk vermogen heeft en minder dan 100.000 kilometer op de teller heeft staan. Niet te vinden?! Zo maak je je zoekveld ook wel erg klein. Zeker in de huidige markt. Bedenk daarom wat het aller belangrijkste is en wat je eventueel nog (relatief makkelijk) kunt aanpassen. Ramen zetten is bijvoorbeeld heel makkelijk, maar waar ramen hebben gezeten, de bus dichtlassen of een dakverhoging is een veel lastigere en duurdere ingreep.

Zo. Met deze informatie ben je goed voorbereid om de perfecte bus te vinden voor jouw camperproject. Veel succes en plezier met de bouw van jouw droomcamper!

Groetjes,
Britte

Hi! Wij zijn Joost & Britte

Camperbouwer, vanlifer en mentor voor zelfbouwers. Wij helpen je om jouw vanlifedroom uit te laten komen. Dat kan door zelf aan de slag te gaan in de werkplaats, lastige dingen uit te besteden aan ons team of door onze online cursussen te volgen.

Gratis Busmaatje

Met deze lijst van busafmetingen ontdek je welke bus perfect is voor jouw droomcamper!

Campermaat

Het onsmisbare handboek voor de zelfbouwer

Deze digitale camperbouwgids bevat de juiste maten, uitgangspunten, inzichten en bouwtips voor het bouwen van jouw unieke en fijne droomcamper.

  • Meer dan 50 pagina’s vol gedetailleerde informatie
  • Heldere illustraties en tabellen
  • Samengesteld door ervaren camperbouwers met ieder een eigen expertise en al 5 jaar ervaring met het begeleiden van zelfbouwers.
  • Direct te downloaden


Prijs: 37,50 euro

Dit vind je vast ook interessant:

De beste camperverzekering kiezen

De beste camperverzekering

De beste camperverzekering is een verzekering die bij je past. En daar komt meer bij kijken dan een prijsvergelijking. In dit blog laten we zien waar je allemaal op moet letten, aangevuld met een handig lijstje van camperverzekeraars.

Lees verder »